Echt Leren!
Hoe het ooit begon
De grondlegger van EXOVA is Jan Hendrickx. Hij is veertig jaar leerkracht geweest, meestal groep 8. In zijn woonplaats Velden was hij ruim dertig jaar directeur van de Andreasschool. In 2005 startte Jan met projecten voor begaafde leerlingen, de zogenaamde Leonardoprojecten. Door alle enthousiaste reacties van ouders en kinderen startte hij in 2006 met een fulltime concept voor hoogbegaafde leerlingen, het Leonardoconcept. In 2007 volgden de Leonardostichting en de eerste Leonardoschool in Venlo.
Jan nam in 2010 afscheid van de Leonardostichting, die inmiddels 70 scholen telde. Alleen liet het idee van passend onderwijs voor alle kinderen hem niet los en hij startte EXOVA. Door alle digitale en adaptieve methodieken, gebaseerd op leerlijnen, werd het voor het eerst mogelijk dat leerlingen zich echt in hun eigen tempo en op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Zoals Jan het zelf zegt: “Mijn droom is een kanteling in het onderwijs te realiseren. Het schoolsysteem bestaat in de kern al 200 jaar. Ik wil het graag ombuigen naar echt kindgericht onderwijs, voor alle leerlingen.”
Onze wens
Wij delen de wens van grondlegger Jan Hendrickx: passend onderwijs voor alle kinderen! Onze belofte is om leerlingen de weg te wijzen naar zelfstandigheid, leerplezier en succes.
“Onze methodieken zijn anders vormgegeven en echt mooi voor kinderen. Ze kunnen er zelfstandig mee werken, op hun niveau. In overleg met de leerkracht stellen leerlingen hun doel vast. Daarna kunnen ze – zonder uitleg of wachten – lekker beginnen. Of ze zoeken of vragen uitleg.”
Saskia Nuij | hoofdontwikkelaar en schoolbegeleider EXOVA
“De afwisseling van de MATH-methode biedt veel leerplezier. Het thuisonderwijs verliep vlot met al die filmpjes en instructiekaarten. Ouders deden handig mee en spraken dezelfde taal. Dat is fijn voor kinderen; zo leren ze vrolijk verder.”
Barry Adriaens | directeur Jenaplanschool De Kring in Rijen
Lian Manning | leerkracht Bonifatiusschool in Ter Apel
In vergelijking met andere aanbieders of methodieken is EXOVA
expert in gepersonaliseerd leren, waarbij iedere leerling eigen regie heeft.
groots in kleinschalig maatwerk; van bedenken tot begeleiden.
door haar bevlogen team ook gespecialiseerd in onderwijsinspiratie!
Kortom: Een echt avontuur!
Onze werkwijze
EXOVA verzorgt het hele proces – van zorgvuldige intake tot en met volledige implementatie. Samen op weg naar gepersonaliseerd leren. Tijdens die route bieden wij scholen structuur en houvast, zodat het doel goed in beeld blijft. Onze werkwijze gaat uit van de drie D’s: Durven, Doen, Doorzetten.
Durven
We staan met z’n allen aan de wieg van een omslag in onderwijsland. Mensen praten veel over 21st century skills, passend onderwijs en #onderwijs2032. Sommigen denken er nog over na, EXOVA doet het al jaren. Wij geloven 100% in gepersonaliseerd leren en kennen de positieve effecten ervan. Dus durf onze visie te omarmen en begin te werken vanuit de leerlingen. Echt leren!
Doen
Doorzetten
5-fasen groeimodel
Om de implementatie van gepersonaliseerd leren te laten slagen, is een gezamenlijke visie van het team belangrijk. En ook dat het hele team meewerkt aan de uitvoering. Onderstaand invoeringsmodel laat zien hoe scholen geleidelijk aan kunnen overstappen van leraar gestuurd naar leerling gestuurd onderwijs. Fase 2 is voor nagenoeg iedere school snel te realiseren. Hiermee zijn veel problemen van het ‘passend onderwijs’ opgelost.
Gepersonaliseerd onderwijs: echt leren!
Dat wil toch iedereen? EXOVA is specialist in gepersonaliseerd onderwijs voor basisscholen.
Onze digitale methodieken combineren doorlopende leerlijnen met concrete materialen en de echte wereld. Waarom? Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze worden blij van verwondering en ontdekking. Wij noemen dat spelend leren en willen voor iedere leerling het onderwijs zo persoonlijk en avontuurlijk mogelijk maken.