Echt leren!

Echt Leren!

Wij geloven in onderwijs waarin leerlingen centraal staan en zelf regie hebben. Zij leren pas echt, wanneer zij op hun eigen tempo en eigen niveau kunnen leren. De EXOVA-visie maakt dit mogelijk. Leerkrachten werken vanuit verbinding en maken ruimte voor verwondering. Ze geven leerlingen het vertrouwen in eigen kunnen. Authentiek voor de klas staan, zelf lessen vormgeven en voor iedere leerling afzonderlijk voldoende tijd en ruimte.   Onze drijfveer? Wij zien scholen als een eigentijdse, creatieve leerplek waar iedereen in beweging is en groeit. Een plek waar we kinderen voorbereiden op hun toekomst door fijn te leren en te werken. Met elkaar en met de wereld als bron van kennis en inspiratie.

Hoe het ooit begon

De grondlegger van EXOVA is Jan Hendrickx. Hij is veertig jaar leerkracht geweest, meestal groep 8. In zijn woonplaats Velden was hij ruim dertig jaar directeur van de Andreasschool. In 2005 startte Jan met projecten voor begaafde leerlingen, de zogenaamde Leonardoprojecten. Door alle enthousiaste reacties van ouders en kinderen startte hij in 2006 met een fulltime concept voor hoogbegaafde leerlingen, het Leonardoconcept. In 2007 volgden de Leonardostichting en de eerste Leonardoschool in Venlo.

Jan nam in 2010 afscheid van de Leonardostichting, die inmiddels 70 scholen telde. Alleen liet het idee van passend onderwijs voor alle kinderen hem niet los en hij startte EXOVA. Door alle digitale en adaptieve methodieken, gebaseerd op leerlijnen, werd het voor het eerst mogelijk dat leerlingen zich echt in hun eigen tempo en op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Zoals Jan het zelf zegt: “Mijn droom is een kanteling in het onderwijs te realiseren. Het schoolsysteem bestaat in de kern al 200 jaar. Ik wil het graag ombuigen naar echt kindgericht onderwijs, voor alle leerlingen.”

Onze wens

 

Wij delen de wens van grondlegger Jan Hendrickx: passend onderwijs voor alle kinderen! Onze belofte is om leerlingen de weg te wijzen naar zelfstandigheid, leerplezier en succes.

“Onze methodieken zijn anders vormgegeven en echt mooi voor kinderen. Ze kunnen er zelfstandig mee werken, op hun niveau. In overleg met de leerkracht stellen leerlingen hun doel vast. Daarna kunnen ze – zonder uitleg of wachten – lekker beginnen. Of ze zoeken of vragen uitleg.”

Saskia Nuij | hoofdontwikkelaar en schoolbegeleider EXOVA

“De afwisseling van de MATH-methode biedt veel leerplezier. Het thuisonderwijs verliep vlot met al die filmpjes en instructiekaarten. Ouders deden handig mee en spraken dezelfde taal. Dat is fijn voor kinderen; zo leren ze vrolijk verder.”

Barry Adriaens | directeur Jenaplanschool De Kring in Rijen

“Leerlingen zijn geen nummertje meer. Ze zijn gewoon allemaal bezig. En ik kan heel vaak zeggen: ‘Jeetje, moet je kijken, jij kan al een niveau hoger.’ Dan groeien ze! Ja, ik zie gelukkige kinderen, want iedereen heeft succeservaring.”

Lian Manning | leerkracht Bonifatiusschool in Ter Apel

In vergelijking met andere aanbieders of methodieken is EXOVA 

expert in gepersonaliseerd leren, waarbij iedere leerling eigen regie heeft.

groots in kleinschalig maatwerk; van bedenken tot begeleiden.

door haar bevlogen team ook gespecialiseerd in onderwijsinspiratie!

Kortom: Een echt avontuur!

Onze werkwijze

EXOVA verzorgt het hele proces – van zorgvuldige intake tot en met volledige implementatie. Samen op weg naar gepersonaliseerd leren. Tijdens die route bieden wij scholen structuur en houvast, zodat het doel goed in beeld blijft. Onze werkwijze gaat uit van de drie D’s: Durven, Doen, Doorzetten.

Durven

We staan met z’n allen aan de wieg van een omslag in onderwijsland. Mensen praten veel over 21st century skills, passend onderwijs en #onderwijs2032. Sommigen denken er nog over na, EXOVA doet het al jaren. Wij geloven 100% in gepersonaliseerd leren en kennen de positieve effecten ervan. Dus durf onze visie te omarmen en begin te werken vanuit de leerlingen. Echt leren!

Doen

 

Doorzetten

 

5-fasen groeimodel

Om de implementatie van gepersonaliseerd leren te laten slagen, is een gezamenlijke visie van het team belangrijk. En ook dat het hele team meewerkt aan de uitvoering. Onderstaand invoeringsmodel laat zien hoe scholen geleidelijk aan kunnen overstappen van leraar gestuurd naar leerling gestuurd onderwijs. Fase 2 is voor nagenoeg iedere school snel te realiseren. Hiermee zijn veel problemen van het ‘passend onderwijs’ opgelost.

Het model geeft scholen meer zekerheid over hun traject. Vooral teams die moeite hebben met het loslaten van hun ‘oude’ werkwijze, vinden het 5-fasenmodel een fijn hulpmiddel vertrouwen te ontwikkelen. Gelukkig hoeft een school dit proces ook niet alleen te doorlopen. EXOVA helpt scholen vertrouwen te ontwikkelen en begeleidt de implementatiefase zorgvuldig

Gepersonaliseerd onderwijs: echt leren!

Dat wil toch iedereen? EXOVA is specialist in gepersonaliseerd onderwijs voor basisscholen.
Onze digitale methodieken combineren doorlopende leerlijnen met concrete materialen en de echte wereld. Waarom? Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze worden blij van verwondering en ontdekking. Wij noemen dat spelend leren en willen voor iedere leerling het onderwijs zo persoonlijk en avontuurlijk mogelijk maken.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten