Training

Zo krachtig mogelijk aan het werk via coaching

Onze trainers hebben allemaal veel praktijkervaring en spreken de taal van de werkvloer. Zij zorgen ervoor dat leerkrachten en IB-ers feeling krijgen met de EXOVA-visie en de methodieken. Het doel is zo krachtig en authentiek mogelijk aan het werk. Of het nu om een basistraining gepersonaliseerd leren gaat of over een vervolgtraining MATH. Essentieel voor gepersonaliseerd onderwijs is het nieuwe leerkracht DNA: maak het verschil!

We hanteren allerlei didactische werkvormen zoals trainen met beeld, voeren van supervisie gesprekken, groepsobservatie, een les co-teachen, intervisie met collega’s. Het aanleren van nieuw gedrag is niet makkelijk en kan soms confronterend zijn. Via de begeleiding ontstaat er ruimte om te weten hoe weer verder. Realistische doelen formuleren, gebaseerd op eerlijke reflectie.

Neem gerust een kijkje in de Trainingengids ‘Op weg naar gepersonaliseerd leren. Hierin zijn ook methodiek-trainingen opgenomen. Dit is het algemene trainingsaanbod:

De weg naar gepersonaliseerd leren is een schoolbrede onderwijsverandering. Ga samen met je collega’s aan de slag en maak de switch van methode centraal naar leerling centraal. En omdat tijd kostbaar is in onderwijsland, zorgen we er in deze training voor dat deze verandering ook echt
een verbetering is.

 

Doelgroep: Leerkracht, IB’ers – Duur: 1 dagdeel – Studietijd: 8 – 12 uur – Niveau: 1

De leerkracht maakt het verschil. Jij bent de vormgever van het gepersonaliseerd leren. Wat vraagt dat van jou? Weet je waar je goed in bent en wat je nodig hebt om dit
geïnspireerd te doen. In deze training zoomen we in op jouw organisatietalent om leerlingen in te schalen op aanbod, niveau, tempo en leerstijl.

 

Doelgroep: Leerkracht – Duur: 1 dagdeel – Studietijd: 8 – 12 uur – Niveau: 1

Hoe meer je richting gepersonaliseerd leren gaat, des te vaker ben je met leerlingen in gesprek over hun leerproces. Leergesprekken vragen een bepaalde mindset; van jou in jouw rol als coach en van de leerlingen als mede-eigenaar van het leerproces. Deze training legt een goede basis voor het kunnen voeren van fijne leergesprekken met leerlingen.

Een vervolg op ‘Leergesprekken met kinderen I’. Je gaat dieper in op de eigen praktijksituatie en wat daar goed is om te doen: Ik praat – jij praat – wij praten. Deze training wordt vaak op locatie gegeven, om een optimale afstemming op jouw leerwensen te realiseren. Ook maken we een koppeling met didaktiek & organisatie, de rol van de leerkracht, analyse & doelen en natuurlijk future skills.

Hoe nieuwsgierig ben jij als leerkracht? En deel jij jouw nieuwsgierigheid met leerlingen? Een praktische training over de wereld om je heen onderzoeken en ontdekken, waarbij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen het startpunt is van jouw onderwijs.

Heel vaak leggen mensen de nadruk op het verbeteren van wat niet goed gaat. Stel je eens voor wat er gebeurt als we de volle aandacht geven aan onze talenten. Dan sta je in je kracht met een opgeladen batterij. Je bent veerkrachtig en werkt vanuit je persoonlijke drive. Jouw mindset is voeding voor je omgeving, want je kijkt naar alles wat er wel is en dat is aantrekkelijk. Het zorgt voor plezier en nieuwsgierigheid en je zelfvertrouwen groeit. Stel het je nog eens goed voor: wat zou dit doen met jou, je collega’s en met de leerlingen in je klas? In deze training onderzoek je met een externe trainer jouw talenten.

Praktisch aan de slag met werkvormen voor coöperatief leren; handig voor alle vakgebieden. Wat is een goede coöperatieve werkvorm en hoe gebruik je die dagelijks in de klas? Een training waarin je met elkaar een aantal werkvormen gaat ervaren. Je doet inspiratie op die je gelijk kan inzetten in de klas, doelgericht en gepersonaliseerd.

Voor een succesvolle inzet van gepersonaliseerd leren is een growth mindset voor kinderen en leerkrachten een voorwaarde. Met zo’n mindset kan een ideale leercultuur worden gecreëerd. Hoe ontwikkel je nou zo’n growth mindset? En hoe verander je een fixed mindset naar een groeiperspectief? In deze training leer je wat hiervoor nodig is en hoe jij als leerkracht, coach en friendly mediator jouw leerlingen hierbij helpt.

De trainingen duren in principe één dagdeel, tenzij anders vermeld.

Begeleiding

Stuk expertise als steuntje in de rug.

Ook scholen en directies bieden wij maatwerk, want ieder implementatietraject is uniek. Wij putten uit veel ervaring en praktisch inzicht. Graag helpen wij scholen op weg door samen een passende route uit te stippelen. Zie ook het aanbod dat wij bieden in de gids ‘Op weg naar gepersonaliseerd leren’:

Als directie of schoolbestuur ben je degene die de keuze voor gepersonaliseerd leren draagt en in de gaten houdt. Het is voor een school best een verandering; de omslag is niet zomaar gemaakt! Daarom is het fijn om hier vooraf een goede route voor uit te stippelen. Onze onderwijsexperts kunnen u hierin goed begeleiden. Samen van gedachten wisselen, een degelijke uitleg over gepersonaliseerd leren en een steuntje in de rug tijdens het doorlopen van de ver- schillende fases. Voor ons fijn om met jullie mee te denken wat het beste past bij de school. En voor jullie prettig om een deskundige gesprekspartner te hebben.


Begeleiding is maatwerk. Neem daarom contact op, dan kijken we samen naar de specifieke vragen en mogelijkheden.

De omslag naar ontdekkend en onderzoekend leren verloopt voor iedereen anders. Dit kan in een team zorgen voor veel creatieve en verrassende overleggen. En ook voor vergaderingen waarbij de meningen en ervaringen soms flink verschillen. Toch is het goed om tijdens dit proces samen te blijven uitwisselen. Leerkrachten, IB-ers, directie … iedereen doet mee. Elkaars visie aanscherpen; een andere teamspirit ontwikkelen voor een nieuwe manier van werken. Want een ding is zeker: gepersonaliseerd onderwijs zorgt voor een opschudding van je beleid en al je ervaring tot nu toe! Een uitdagend proces waar wij graag in ondersteunen.


Iedere school heeft een ander startmoment en vertrekpunt en begeleiding is maatwerk. Neem gerust contact op. Dan wordt vanzelf duidelijk wat wij voor jullie kunnen betekenen.

Het is in de beschrijvingen van onze trainingen al vaak voorbijgekomen. Een leerkracht die meer onderzoekend gaat lesgeven, neemt vanzelf ook andere rollen aan. De teacher wordt ook coach en friendly mediator. In iedere klas verloopt dit weer anders. Niet alleen omdat iedere leerkracht anders is, maar ook omdat elke groep uniek is en ook andere leerlijnen kent. Je gaat jezelf deels opnieuw uitvinden als je met EXOVA begint. Daarom is een stukje begeleiding best helpend en prettig. De meeste leerkrachten worden erg blij van hun ontwikkeling en benoemen dat ze ‘hun vak ervaren zoals het bedoeld is’. Voor scholen is dit maatwerk fijn, omdat er iemand het grote geheel overziet en weet waar er wanneer er begeleiding nodig is.


Er bestaan vragen en uitdagingen in allerlei soorten en maten. Voor maatwerkbegeleiding bestaat geen standaard formule. We kijken graag in overleg wat er mogelijk is, dus neem gerust contact op.

Binnen een team verschilt de pedagogische grondhouding en didactische voorkeur van mensen. Dat maakt een implementatietraject ook zo boeiend en uniek. In overleg stellen wij een pakket samen dat past bij het team en de fase waarin de school zich bevindt op weg naar gepersonaliseerd onderwijs. De volgende modules zijn vaste onderdelen van elk implementatietraject:

Leerkrachtmetamorfose

Leren werken met MATH / Expeditie Wereld / CODE26, minimaal twee basistrainingen

Individuele begeleiding op locatie, observatie en feedback

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten