5-fasen groeimodel

Om de implementatie van gepersonaliseerd leren te laten slagen, is een gezamenlijke visie van het team belangrijk. En ook dat het hele team meewerkt aan de uitvoering. Onderstaand invoeringsmodel laat zien hoe scholen geleidelijk aan kunnen overstappen van leraar gestuurd naar leerling gestuurd onderwijs. Fase 2 is voor nagenoeg iedere school snel te realiseren. Hiermee zijn veel problemen van het ‘passend onderwijs’ opgelost.

Het model geeft scholen meer zekerheid over hun traject. Vooral teams die moeite hebben met het loslaten van hun ‘oude’ werkwijze, vinden het 5-fasenmodel een fijn hulpmiddel vertrouwen te ontwikkelen. Gelukkig hoeft een school dit proces ook niet alleen te doorlopen. EXOVA helpt scholen vertrouwen te ontwikkelen en begeleidt de implementatiefase zorgvuldig

Fase 1

Oriëntatie op EXOVA-onderwijs en vergelijking met de eigen onderwijsvisie.

Fase 2

Eerste stappen richting EXOVA-onderwijs, Durven & Verwondering.

Fase 3

Duidelijke verandering richting gepersonaliseerd leren, Doen & Vertrouwen.

Fase 4

EXOVA-onderwijs: eigenaarschap bij de leerling, Doorzetten & Visie.

Fase 5

EXOVA-integratie van vakken, de wereld als leerschool en de leerkracht als mentor.
De omslag van fase 1 naar fase 5 is voor elke school een eigen traject. Het is niet noodzakelijk om helemaal tot fase 5 door te groeien. Soms is fase 3 gewoon prima!

“Wat ik het liefste doe, is mensen inspireren. Met als doel om leerkrachten hun vak weer terug te geven. De ene helft veert op, de andere helft denkt: oei, help! Ik zie de onzekerheid in hun ogen; de angst om het moeras in te gaan. Uitdaging of angst, dat zijn de twee afslagen die ik bij leerkrachten zie. Dat heeft met de mindset te maken. Ze leggen heel dapper hun eigen zijn bloot. Als het lukt om die switch te maken, dan gaat de rivier ineens tien keer sneller stromen. De beloning voor hun inspanning is groot. Wat zou jij liever willen? Je helemaal de blubber werken of met gepaste moeite en energie veel terugkrijgen?”

Julius Winkens | rekenexpert en hoofdontwikkelaar MATH, schoolbegeleider voor EXOVA