Nieuwsbrief maart 2023

Van analyse naar aanbod

Over hoe je een passende planning maakt, wanneer je werkt vanuit leerlijnen.

 

Werk je vanuit leerlijnen en vind je het lastig daarvoor een goede planning te maken? Geef je onderwijs op maat en vraag je jezelf af of het aanbod voldoet om te werken naar de referentieniveaus? Wij van EXOVA, weten als geen ander dat het lastig is, om met zoveel verschillende aspecten rekening te houden wanneer je het aanbod goed weg wilt zetten. Met de tips in dit blog maak jij een planning waarbij je gebruik maakt van je analyse en ontdek je hoe je daarop je aanbod kunt afstemmen. Vervolgens nemen we je mee naar hoe je een goede jaarplanning voor MATH maakt.

 

 

De gemiddelde leerling bestaat niet


Onderwijs op maat, vraagt om een planning op maat.

Reguliere methodes worden gemaakt voor de gemiddelde leerling van de gemiddelde groep.

Maar in jouw groep zit een unieke verzameling leerlingen, ieder met zijn of haar eigen, specifieke onderwijsbehoeften. In hoeverre past dan een planning die gemaakt is met het oog op die gemiddelde leerlingen, in die gemiddelde groep? De methode gaat meestal 8 tot 10 jaar mee, terwijl er in die tijd ontzettend veel verandert.

Denk eens 8 of 10 jaar terug, geef je nu nog op precies dezelfde manier les als toen? Sluit dat nog aan bij de behoefte van nu?  Dit kan anders. Meer op maat, vanuit leerlijnen om zo tot een passend aanbod te komen.


Wij van EXOVA vinden het belangrijk dat jij in jouw klas kijkt waar de behoefte ligt van jouw leerlingen in jouw klas. Dat betekent dat de “gemiddelde” leerling continu in beweging is.

Een voorbeeld: na de LVS-toetsen ontdek je dat je groep gemiddeld een III/C scoort op de rekentoets. Dit gemiddelde is ontstaan door een mix van hoge en lage scores. Wanneer je het aanbod af gaat stemmen op het gemiddelde wat de groep behaald heeft met de LVS-toets, sluit je waarschijnlijk aan bij slechts een klein deel van je leerlingen.

In een extreem geval heb je een groep sterke rekenaars, een groep zwakke rekenaars en eigenlijk niets ertussen, terwijl het gemiddelde juist op “III/C” komt. Dan sluit je bij niemand aan; niet bij de sterke rekenaars en niet bij de zwakkere.


Kortom; het is heel belangrijk om niet alleen naar het gemiddelde te kijken, maar echt de verdieping te zoeken en daarop je aanbod te laten aansluiten.


Dat je op zoek gaat naar een flexibel aanbod dat past bij de situatie in jouw groep. Denk hierbij aan verrijking, het opvangen van hiaten enz. Daarbij moet je rekening houden dat het aanbod passend is bij het leerjaar, dat je hoge verwachtingen van je leerlingen hebt, dat je de grote lijn in de gaten houdt en ook dat je toewerkt naar de juiste uitstroom van referentieniveaus.


De uitdaging is om met al deze gegevens een goede jaarplanning te maken.


Bepaal het aanbod vanuit de analyse

 

Wanneer je met MATH werkt, werk je vanuit leerlijnen. Per domein zijn de doelen en levels verdeeld die je flexibel kunt inzetten. De doelen in een level zijn van boven naar beneden oplopend in moeilijkheidsgraad. 

 

Jij zorgt er als leerkracht voor dat alle domeinen aan bod komen. Jij weet immers welk domein meer en minder aandacht nodig heeft. Misschien is tijdens een project geld al veel op een andere manier aangeboden, dan hoef je hier tijdens de rekenlessen minder tijd aan te besteden.

 

 

Een belangrijke basis van je jaarplanning is het verzamelen van data onder andere uit je lvs en het platform van MATH.

 

Je kijkt naar je hele groep, maar je zoomt ook in op de individuele leerling:

 

 

Maak hiervan een analyse die je helpt om het vervolg van je aanbod goed af te stemmen. Een opsomming van wie welke score heeft behaald is geen analyse.

 

Bij een analyse onderzoek je wat er de oorzaak van is, dat deze score behaald is. Vaak is dat afhankelijk van diverse factoren. Heb je extra ingezet op een bepaald onderdeel waardoor dit er juist uitspringt? Is er veel uitval geweest, kwam dit domein aan het begin van het jaar aan bod en is de opgedane kennis weggezakt? Probeer dat zoveel mogelijk te achterhalen, dat helpt je namelijk wanneer je de planning voor de volgende periode maakt.

 

In ons dashboard in de tegel didactiek en organisatie vind je formulieren die je kunnen helpen bij de analyse van de LVS-toetsen.
Deze blog begon met dat een methode voor de gemiddelde leerling gemaakt wordt. Jouw klas bestaat niet uit 26 gemiddelde leerlingen. Maar je zult op hoofdlijnen voor een passend aanbod moeten bepalen. Bepaal de koers die jij voor je groep uitzet, en maak daarin nuances waarbij je zoveel mogelijk afstemt. Zo houdt je overzicht en is het qua werkdruk en belastbaarheid van jou als leerkracht ook vol te houden.

 

Voorbeeldplanning

 

 

Wij weten als geen ander hoe intensief het is een goed aanbod voor al die leerlingen passend te maken daarom komen we tegemoet.

Wij hebben een planning voor je uitgewerkt waarbij we uitgaan van hoge verwachtingen. Per groep zie je binnen een 2-wekelijkse cyclus welke domeinen aan bod komen.

 

Meestal hebben we 2 domeinen gecombineerd waarin een hoofddomein centraal staat. De domeinen houden verband met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan geldsommen in relatie met kommagetallen. Dit kun je combineren en zal elkaar versterken.

In onze planning (die je echt moet zien als richtlijn) komen alle domeinen aan bod. Ook hebben we de doelen die voor die periode belangrijk zijn uitgeschreven. Je ziet aan de lay-out of het een cruciaal doel is en of wij denken dat op dit doel wellicht instructie gegeven moet worden. Jij bent als leerkracht expert om te zien wat jouw klas hierin nodig heeft.


Om je meer inzicht in de doelen te geven hebben we ook de referentieniveaus (indien van toepassing) erbij gezet.

De doelenlijst per week is zeer uitgebreid. We zijn ons ervan bewust dat je dit niet binnen die periode allemaal kunt aanbieden. Dit moet je zien als een voorselectie, maak hierin zelf de keuze welke doelen instructiedoelen zijn, welke doelen sneller doorlopen kunnen passend bij jouw leerlingen.

 
Bij de keuze van de leerdoelen van de verschillende domeinen hebben we gekeken naar wat in de diverse LVS-toetsen van de leerlingen gevraagd wordt. Wanneer het doel in een M-toets al gevraagd wordt, hebben we dat doel in de 1e deel van het jaar weggezet. Hierbij dient te worden aangemerkt dat niet alles precies overgenomen is. Bepaalde vragen staan alvast in de toets om te achterhalen welke leerling inzicht heeft en al verder is. In dit geval, hebben we het niet in het reguliere aanbod verwerkt.

 

Hoe werk je met de voorbeeldplanning?


Je zou de voorbeeldplanning letterlijk kunnen volgen. Dan komen alle domeinen en doelen gedurende het schooljaar aan bod. Je kunt schuiven met de weken en daardoor schuiven met de domeinen. Wanneer je thematisch werkt, is het bijvoorbeeld handiger om M2D tegelijk met het thema bouwen aan te bieden.

In de voorbeeldplanning komt de werkwijze van het vierslagmodel terug. De opbouw van het model biedt inzicht in het rekenproces.

Van sommen in getalbegrip naar verhaalsommen in andere rekensituaties.

 

Vind je het fijn dat we met je meedenken over de invulling van de planning? Neem contact met ons op via info@exova.nl .

 

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen?
Volg ons via sociale media en abonneer op de nieuwsbrief.

 

Scrhijf je in voor de nieuwsbrief

Sinterklaas Oefenboekje

Sinterklaas oefenboekje Getalbegrip level C ???? SINTERKLAASAANBIEDING ???? ???? Sinterklaas getalbegrip level C boekje???? Wil je met jouw kinderen op een leuke en leerzame manier rekenen

Lees verder »

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten