BLOG: Koppeling IEP LVS en EXOVA’s MATH is een feit!


Bespaar tijd met de inhoudelijke koppeling van IEP LVS en EXOVA’s MATH!

“Hoe kun je de resultaten uit het IEP LVS gemakkelijk koppelen aan de doelen
in MATH, zodat je als leerkracht een passende planning kunt maken voor
rekenen?” Met deze vraag nam basisschool de Buut uit Nijmegen contact op
met ons! Een vraag die IEP LVS en MATH graag samen willen onderzoeken.
Hoe kun je toetsen zo inzetten dat kinderen ervan kunnen leren en kunnen
groeien in hun leerproces en hoe kun je toetsen zo inzetten dat leerkrachten
daadwerkelijk weten hoe ze kinderen verder kunnen helpen op hun eigen
ontwikkeling? Mooi om te zien hoe uit één gesprek tussen IEP LVS en MATH
een gedeelde visie op het volgen van kinderen in hun eigen ontwikkeling naar
voren komt. Een eerste aanzet om samen een koppeling uit te werken is
begonnen! Samen met basisschool De Buut zijn we gaan brainstormen over de
invulling van deze koppeling, zij weten immers goed wat je als leerkracht
nodig bent. Jamilla, leerkracht groep 6,7,8 van De Buut vertelt “Deze
koppeling levert mij tijd op als leerkracht, omdat ik nu veel minder zelf hoef
uit te zoeken en hierdoor het goede aanbod kan afstemmen bij mijn
leerlingen.”

Wat is rekenmethodiek MATH?

Om meer inzicht te geven in de koppeling tussen IEP LVS en MATH volgt hier
eerst wat meer uitleg over MATH. De (online) rekenmethodiek MATH is
opgebouwd uit domeinen. De rekendomeinen voor groep 1 t/m 8 (t/m 2F) zijn
uitgewerkt in leerlijnen met bijhorende leerdoelen en zeer divers
oefenmateriaal (papier, digitaal en spelenderwijs). De leerdoelen zijn
gesorteerd op domeinen en levels, waardoor kinderen op hun eigen tempo en
niveau kunnen rekenen, maar wat wel aansluit bij de referentieniveaus.
Jamilla legt uit hoe dit in de praktijk werkt; “In de praktijk komt het vooral
neer op het inzicht in de achtergrond van bepaalde domeinen voor de
leerkracht. Zo weet ik als leerkracht precies welke doelen van level G ik ook
in groep 6 aan moet bieden (naast het werken met level F), hetzelfde voor
groep 7 en 8. Daarnaast oefenen we in groep 8 nu veel met 1S-sommen,
hiermee oefenen we de denkwijze en de denkstappen die bij deze vragen
vereist zijn. Door de koppeling tussen MATH en IEP LVS heb ik als leerkracht
goed inzicht in de doelen en vragen die op 1S niveau zijn, en kan ik in één
oogopslag zien welke vragen en opdrachten ik met de groep kan oefenen.”
Aan het einde van een domein en level in MATH is er alvast een mogelijkheid
om als leerling te kijken of dit wordt beheerst door middel van onze
Helikopterbladen, Integratie leerlijnen en Verhaalsommen. Zo heb je aan het
einde tóch een meetmoment om te bekijken of een leerling de aangeboden
lesstof beheerst en kun je goed inschatten wanneer een leerling klaar is om
een IEP LVS toets te maken!

Waarom is de koppeling tussen IEP LVS en MATH zo belangrijk voor
onze scholen?

In MATH zijn er verschillende mogelijkheden om de ontwikkeling van de
leerling te monitoren. Toch is het goed om (het liefst) twee keer per jaar te
kiezen voor een onafhankelijk meetinstrument, zodat je goed weet hoe het
ontwikkelproces van een leerling verloopt. Veel scholen die met MATH
werken kiezen voor IEP LVS. Waarom? De visie van IEP (Inzicht Eigen Profiel)
sluit aan bij de visie van EXOVA, waarbij het uitgangspunt het vergroten van
eigenaarschap is bij kinderen en het bieden van een gepersonaliseerd
onderwijsaanbod voor jouw klas. Daarnaast kan de IEP LVS toets op ieder
moment in het schooljaar worden afgenomen. Dus jij kunt een toets
klaarzetten op een moment dat een kind in MATH de nodige lesstof heeft
afgerond en er klaar voor is om een toets maken. Hierdoor toets je écht
datgene waar de leerling aan heeft gewerkt. Met de overzichtelijke
rapportages uit het IEP LVS krijg je op groeps- en individueel niveau een goed
beeld van de behaalde en nog niet behaalde doelen. Hierdoor kun je weer een
nieuwe planning van domeinen en doelen van MATH maken voor jouw groep.
Jamilla van de Buut zegt het volgende over deze koppeling: “De koppeling
tussen IEP LVS en MATH zorgt ervoor dat ik als leerkracht weet welke doelen
ik uit welk level moet behandelen in welke groep, zodat ik zeker weet dat ik
de kinderen alles heb aangeboden wat er in de IEP-toets van ze gevraagd
wordt. Deze koppeling is dus heel handig en zorgt ervoor dat je goed op
schema blijft qua onderwijsdoelen. 
Daarnaast kun je door de koppeling precies zien welk referentieniveau
bepaalde doelen hebben. Met groep 8 bespreken we nu steeds voorafgaand
aan de instructie een 1S vraag uit het kopje integratie leerlijnen bij het
domein waar we aan werken. Hiermee kunnen we kinderen goed klaarstomen
voor de eind-IEP.” 

De koppeling bespaart tijd voor leerkrachten!

Om leerkrachten tijd te besparen is er een document ontwikkeld van alle
toetsen van IEP LVS en alle doelen in MATH. Zo kun je eenvoudig de
rapportage uit het IEP LVS naast dit overzicht leggen en hierdoor krijg je snel
inzicht waar in MATH het desbetreffende doel wordt aangeboden. Dit scheelt
veel zoekwerk voor leerkrachten, waardoor zij écht tijd hebben voor
bijvoorbeeld het voorbereiden van de lessen of het voeren van
kindgesprekken. Ook Jamilla ervaart nu al dat deze koppeling haar tijd
bespaart: “In de praktijk blijkt dat de koppeling nu al erg handig en
tijdbesparend is, want je hoeft niet zelf uit te zoeken welke levels verbonden
zijn aan de gevraagde IEP kennis. Het helpt ons om de leerlingen de vereiste
stof aan te bieden en de doelen van SLO/Tule te halen.”
Tot slot een tip van Jamilla voor andere leerkrachten
“Wanneer je werkt met MATH komen alle levels niet geheel overeen met de
gevraagde kennis in het IEP LVS. Groep 6 werkt aan de basisdoelen in level F,
maar moet ook doelen uit level G behalen om een ‘voldoende’ score op de IEP
toets te halen. Kijk dus goed naar de koppeling van de referentieniveaus per
leerlijn, zodat je als leerkracht weet wat je allemaal moet aanbieden.”

Wil je het document ontvangen? Registreer je dan via deze link:
https://exova.nl/contact/ 
 


Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten