

Zien we je op de NOT?
Op de grootste onderwijsbeurs van Nederland zijn wij uiteraard aanwezig.
We ontmoeten je graag in hal 12: didactiek op plek F069

Kom langs op onze stand voor een speciale beursaanbieding.
Lukt het niet om op de NOT te komen? Stuur even een bericht naar info@exova.nl


Wat is MATH?
MATH is ontwikkeld door Jan Hendrickx, eveneens de grondlegger van de Leonardo-stichting. Hij wilde passend onderwijs voor alle kinderen.
MATH is een methodiek, gebaseerd op leerlijnen, waarin het mogelijk is dat leerlingen zich echt in hun eigen tempo en op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen.
Dat geldt niet alleen voor de meerbegaafde leerlingen, maar voor alle leerlingen. MATH belooft om leerlingen de weg te wijzen naar zelfstandigheid, leerplezier en succes.

Leerlijnen
Vanuit het platform werken de leerlingen in domeinen aan levels die aansluiten bij hun eigen niveau.
Ieder doel heeft verschillende verwerkingsvormen. Er zijn werkbladen (met actieve en passieve verwerking), doe-kaarten, digitale oefeningen en een digitale check. Als leerkracht kun je inzien hoe de leerlingen deze maken.
In ieder level vind je een helikoptercheck: hierin komen alle cruciale doelen nogmaals voorbij en kun je zien wat volledig beheerst wordt en wat nog niet.
We hebben bij ieder level twee varianten zodat je de helikoptercheck ook als “pre-toets” in kunt zetten. Om de verschillende domeinen met elkaar te verbinden zijn er ook zogenaamde bladen met “integratie leerlijnen”. Hierin worden opdrachten van verschillende domeinen aan elkaar gekoppeld. Bij elk leerdoel vind je uitleg- en/of instructiekaarten. Hierop wordt uitgelegd met welke kennis en strategieën je de sommen moet maken. Ook koppelen we externe leermiddelen aan ons platform. Je kunt denken aan Met Sprongen vooruit, Montessori-materiaal en Bareka. Maar ook wanneer we aanvullende filmpjes of verwerkingsopdrachten vinden die goed passen bij het doel, dan plaatsen we die in het platform.
MATH stappenplan
Lesgeven met MATH kan zo:
- Maak gebruik van het rijke aanbod in MATH, tot en met 2F/2S!
- Krijg inzicht in de doorgaande lijn. Van groep 1 tot en met 8 één rekendidactiek!
- Word eigenaar van het rekenaanbod, plan eigen domeinen.
- Maak gebruik van onze overzichtelijke learning-analytics om de kinderen individueel en op groepsniveau te volgen.
- Zet formatieve en summatieve manieren in om kinderen te volgen.
Leren met EXOVA MATH doe je zo:

De didactiek van MATH werkt vanuit de EXOVA leerpiramide, deze is gebaseerd op het handelingsmodel. Wil je meer weten over de leerpiramide? Lees dan dit artikel.
De implementatie doe je zo:
Een overstap naar MATH is ieder moment mogelijk, ook tijdens het schooljaar. Het is wel een omschakeling van denken en werken. Soms is er professionalisering van de leerkrachten nodig.
EXOVA biedt begeleiding op maat, passend bij uw school en uw team. Dit is een vast onderdeel van het implementatietraject. Vaak zijn er drie tot vier sessies nodig voor een succesvolle switch.
Code26 stappenplan
Taal met CODE26 in de praktijk zie je zo:
- Leerlingen leren voor zichzelf, niet voor de toets;
- Leerlingen krijgen de letters in een fijne volgorde aangeboden.
- Leerkrachten maken meer en handig gebruik van leerstrategieën.
- Leerkrachten voeren prettige leergesprekken volgens de planning-voortgang-evaluatie.
Leren met EXOVA CODE26 doe je zo
De didactiek van CODE26 werkt vanuit de EXOVA leerpiramide, deze is gebaseerd op het handelingsmodel.
De implementatie doe je zo:
Een overstap naar CODE26 is ieder moment mogelijk, ook tijdens het schooljaar. Het is wel een omschakeling van denken en werken. Soms is er professionalisering van de leerkrachten nodig.
EXOVA biedt begeleiding op maat, passend bij uw school en uw team. Dit is een vast onderdeel van het implementatietraject. Vaak zijn er drie tot vier sessies nodig voor een succesvolle switch.
Losse trainingen
Waarom leren wij kinderen rekenen? Om hun weg te vinden in de wereld. MATH helpt dit te realiseren. In deze training ga je praktisch aan de slag en leer je alle knoppen en mogelijkheden kennen.
Aan het eind kun je een gepersonaliseerd rekenaanbod aanbieden.
Hoe breng je MATH in de klas en in de school? Een training op maat waarmee je als school en als leerkracht een goede start met MATH kunt maken in de klas.
Een belangrijk onderdeel van gepersonaliseerd onderwijs is ‘spelend leren’. In deze training ontdek je de zin en onzin van spelen in relatie tot leren. Voor alle kinderen – jong en oud – is dit een waardevolle voorbereiding op hun toekomst.
Zo ontdekken ze het hoe en waarom van de wereld.
De goede rekenaar maakt gebruik van de efficiëntste strategie, de goede leerkracht kent de bouwstenen ervan. Maak het rekenen makkelijker voor je leerlingen en word meester van je eigen rekenen
Hoe nieuwsgierig ben jij als leerkracht? En deel jij jouw nieuwsgierigheid met leerlingen? Een praktische training over de wereld om je heen onderzoeken en ontdekken, waarbij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen het startpunt is van jouw onderwijs.
Wanneer je weer ‘ontwerper’ van je eigen onderwijs bent, vraagt dat wel wat van jou als leerkracht en ook van jouw leerlingen. Je zoomt in op de keuzes die jij maakt voor jouw ideale onderwijs. We kijken nauwkeurig naar welke organisatievorm past bij welke vakken en ontwikkelingsfase. Ook wordt duidelijk welke rol je op welk moment invult en hoe je de future skills van je leerlingen aan het onderwijsleerproces koppelt.