In de eerste training maak je kennis met de uitgangspunten van dit nieuwe taalonderwijs: de integratie van het hele taal-leesonderwijs, letters hebben een naam en meer van dat soort zaken.

 

Leefwereld speelt een belangrijke rol in taalverwerving en daar sluit CODE26 op aan: actueel en gedegen, voor een deel gelinkt aan Expeditie Wereld. Lees de krant en knip wereldzaken uit waarvoor je moet kunnen lezen. Spaar, bewaar alle reclamefolders die voor kinderen ook interessant kunnen zijn, verzamel mooie logo’s, reclameteksten, kortom: gooi niets meer weg waarmee je kinderen kunt laten lezen en schrijven. Laat kinderen vooral ook zelf hun bijdragen leveren: intrinsieke motivatie is de start van elk goed leerproces.

 

Daarnaast leer je de digitale tool kennen, hoe je kinderen kunt volgen in hun ontwikkeling en creëert de leeromgeving die dat alles mogelijk maakt. Je gaat op bezoek in de stad voor alle SLO-doelen en neemt de trein voor het leren lezen en correct schrijven.

 

Je bespreekt wat het betekent als kinderen zelfstandig of in groepjes aan de slag gaan op hun eigen niveau, met de verschillende activiteiten. Hoe organiseer je dat?
Jij krijgt tijd om te observeren, jouw leerlingen nog beter te leren kennen en op individuele vragen in te gaan.

Wat betekent dit alles voor jou in jouw rol als leerkracht? Blijf je de ‘teacher’, of pak je ook de rollen van coach en friendly mediator op? Hoe organiseer je dit in jouw groep?

 

CODE26 is een veelomvattende methodiek die niet in één training te ‘vangen’ is. Ga aan de slag in jouw praktijk en kom terug voor de volgende ronde, voor meer kennis, verdieping en inspiratie.

Vervolgtrainingen/begeleiding op de werkplek

  • Leren lezen volgens de Alfabetcode
  • Wereldzaken in CODE26