Nieuws


Eerste ervaringen leergang “Leidinggeven aan gepersonaliseerd onderwijs”  - 11 september 2017

‘Lekker leren en lenen van elkaar’ Met gepersonaliseerd onderwijs doe je recht aan de verschillen tussen kinderen, maar ook aan die tussen teamleden, zeggen twee schoolleiders die de leergang Leidinggeven aan gepersonaliseerd onderwijs van het AVS Centrum Educatief Leiderschap volgen. Na twee van de in totaal vier eendaagsen delen ze hun eerste ervaringen en de […]

Een leven lang leren in de praktijk, De Nieuwe Leraar  - 22 mei 2017

Hoe zorg je er nu voor dat jij en je collega’s van en met elkaar kunnen leren op jullie werkplek? Hoe zorg je ervoor dat dat structureel kan plaatsvinden en niet toevallig?

Uitnodiging gebruikersdag Noord (Woensdag 17 mei)  - 11 mei 2017

Veel van onze scholen hebben aangegeven behoefte te hebben aan een ontmoetingsmoment met andere scholen. Een ontmoetingsmoment om ervaringen te delen en te kijken naar mogelijke verbeterpunten. Antwoord krijgen op concrete gebruikersvragen vanuit MATH, T-WORLD of Code26. Antwoorden door en voor gebruikers. Een dag waar zelf ontwikkelde materialen kunnen worden gedeeld, bekeken en een dag […]

open trainingen voor (nieuwe) MATH-leerkrachten  - 9 mei 2017

Op veler verzoek organiseert EXOVA de volgende open trainingen: TRAINING: Nieuw… en aan het werk met MATH Deze training is bedoeld voor leerkrachten die in een team komen dat al langer werkt met MATH en voor leerkrachten die behoefte hebben aan een update van eigen MATH-kennis en – vaardigheden. De training duurt één dag en […]

Nieuwsbrief maart 2017  - 6 maart 2017

In deze nieuwsbrief o.a. de nieuwste informatie over onze trainingen en over de ontwikkeling van onze leerlijnen MATH, CODE26 en T-WORLD. Veel leesplezier. Leergang voor leidinggevenden EXOVA CRKBO geregistreerd Trainingsaanbod EXOVA Update leerlijnen Tijdschrift De Nieuwe Leraar Nieuwsbrief maart

De Nieuwe Leraar, Ik heb geen zwakke leerlingen in mijn groep  -

Wat een gedurfde (en misschien bizarre) uitspraak van een leerkracht! Julius Winkens, leerkracht basisonderwijs en trainer bij EXOVA, deed hem tijdens een interview met een regionale krant. Hij doelt op het hebben van de juiste mindset als leerkracht én leerlingen. Gepersonaliseerd onderwijs is de grote kracht geweest achter deze mindsetverandering in zijn groep. Van het […]

De Nieuwe Leerkracht, artikel Passend Onderwijs  - 22 februari 2017

PASSEND ONDERWIJS voor elke school mogelijk! In de afgelopen 5 jaar heeft EXOVA op zo’n kleine 200 scholen uitgebreid ervaring opgedaan met de invoering van gepersonaliseerd leren. Gepersonaliseerd leren betekent dat onderwijs meer aansluit bij de capaciteiten en interesses van elk kind afzonderlijk. Het is belangrijk dat de leerling zich op eigen tempo en op […]

Leergang Leidinggeven aan gepersonaliseerd onderwijs  - 23 december 2016

Speciaal voor schoolleiders bieden de Algemene Vereniging Schoolleiders en EXOVA nu ook een gloednieuwe leergang “Leidinggeven aan gepersonaliseerd onderwijs” aan. Er is geen blauwdruk van gepersonaliseerd onderwijs. Dat vraagt dus om een eigen ontwerp, dat de school de uitgelezen mogelijkheid biedt om vorm te geven aan gepersonaliseerd leren en zo de onderwijsaanpak goed af te […]

Van ‘de leerkracht vóór de groep’ naar ‘de leerkracht ín de groep’  - 19 december 2016

Vertrouwen is de basis voor elke relatie. Dat geldt zeker voor de relatie leerkracht-leerling. Een goede relatie van de leerkracht met de leerling vormt de basis voor leren. Vertrouwen in jouw leerlingen én vertrouwen in jezelf als leerkracht opent de weg naar durven, doen en doorzetten, en daarmee naar zelfstandigheid en succes. Lees hier het […]

De Nieuwe Leerkracht, interview Jan Hendrickx  - 4 oktober 2016

Als je aansluit bij wat leerlingen kunnen, verdwijnen veel van onterecht gegeven etiketjes….. lees hier het hele interview met Jan Hendrickx

Brainstorm sessie: CITO, Campus Columbus, de Wittering en EXOVA  - 31 maart 2016

Donderdag 31 maart was er een brainstorm sessie met CITO, Campus Columbus, De Wittering en EXOVA over ‘beelden toetsen in 2020’.  

Foto impressie “Naar een nieuw pedagogisch DNA”  - 27 november 2015

Op het congres zijn gedurende de dag foto’s gemaakt, klik hier voor een impressie

Presentaties congres “Naar een nieuw pedagogisch DNA”  - 25 november 2015

presentaties van het congres “Naar een nieuw pedagogisch DNA”

Gepersonaliseerd onderwijs is de toekomst. Artikel Didactief  - 17 november 2015

Interview met Greg Whitby. Greg Whitby is een van de keynote speakers op het EXOVA congres, 24 november 2015.

De leerling centraal: goed idee? Artikel Didactief  - 5 oktober 2015

EXOVA en MATH staan in een artikel van Didactiek

Nieuwsbrief augustus 2015  - 15 augustus 2015

EXOVA nieuwsbrief met informatie over MATH, T-WORLD en CODE26

Kennisnet lanceert boek met schoolportretten van vernieuwers met lef  - 28 mei 2015

Kennisnet lanceert op 27 mei het boek ‘Scholen om van te leren’, met daarin portretten van acht vernieuwende scholen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Die laten zien dat het binnen de wettelijke grenzen mogelijk is om het onderwijssysteem zo in te richten dat het zich aanpast aan de ontwikkeling van de leerling. Kennisnet stelt […]

Blog: Nederland toe aan een ander onderwijsmodel  - 7 april 2015

‘Nederland toe aan een ander onderwijsmodel’. Lees het blog van Jan Hendrickx, grondlegger EXOVA.

Blog: Leraar kent het kind het beste  -

Leraar kent kind het beste In de NRC van vrijdag 10 oktober werd een onderzoek van de inspectie gepresenteerd naar schooladviezen en de rol van de CITO Eindtoets. Daaruit blijkt dat het schooladvies een betere voorspellende waarde heeft dan de Eindtoets. Leerlingen die van hun leraar een hoger advies hadden gekregen dan volgens de eindtoets […]

Blog: Mijn Ideaal  -

Met mijn 70 jaar nog aan een blog beginnen is wel even slikken. Op de lagere school nog opgegroeid met de kroontjespen en nu helemaal op de digitale toer? Als het echter kan helpen om mijn ideaal – echt kindgericht onderwijs – te verwezenlijken is dit misschien weer een stap in de goede richting. Heel […]

Een nieuwe lente…  - 20 maart 2015

Nieuwe huisstijl en dashboard

Nieuwsbrief december 2014  - 15 december 2014

Informatie betreffende MATH, LetterRijk, privacy beleid…

LetterRijk bij Campus Talk (RTV Utrecht)  - 23 november 2014

Campus Talk heeft een filmpje gemaakt over LetterRijk bij BS de Kwartiermaker

EXOVA in Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad  - 20 oktober 2014

‘Er zijn geen zwakke rekenaars alleen goede’

Nieuwsbrief september 2014  - 2 september 2014

Informatie over MATH, spraaksoftware en de helpdesk

EXOVA organiseert Inspiratiedag “Visie op futureproof onderwijs”  -

Inspiratiedag “Visie op futureproof onderwijs, bouwstenen voor een kindgericht schoolplan 2014-2015” met Prof. Dr. Luc Stevens (directeur NIVOZ) en Dr. Arnold Jonk (hoofdinspecteur BaO)

Nieuwsbrief mei 2014  - 7 mei 2014

Lees hier het laatste nieuws en ontwikkelingen over EXOVA-onderwijs en -methodieken

Leerling Compagnonsschool De Knipe vinkt zelf 1.000.000ste leerdoel af (persbericht)  - 25 april 2014

Deze gebeurtenis is een mijlpaal binnen het huidige onderwijssysteem waar de beoordeling bijna altijd bij de leerkracht ligt. MATH is de digitale rekenmethodiek van EXOVA voor groep 1 t/m 8, gebaseerd op leerlijnen. De leerdoelen zijn gesorteerd op levels en domeinen. De leerling kiest per leerdoel welke leermiddelen hem/haar helpen om de stof te beheersen en vinkt het leerdoel zelf af als dat behaald is.

EXOVA-dagen 2014  - 10 april 2014

Met een heel goed gevoel hebben we de landelijke EXOVA-dagen (26 maart, 2 en 9 april 2014) afgesloten. Op alle dagen hield Gerard de Jong (NIVOZ) een boeiend verhaal over het leraarschap: Hé leraar, jij. Maak jij het verschil? De directeuren woonden een workshop bij over leiderschap en verandermanagement. De leerkrachten hebben volop gediscussieerd en […]

Nieuwsbrief februari  - 21 februari 2014

met de laatste informatie over ontwikkeling van CODE26

April 2013  -

De Mgr. Bekkersschool in Den Bosch is sinds januari met de bovenbouw met MATH gestart. In vrij korte tijd zie je al belangrijke aspecten van de EXOVA visie terug, met name het eigenaarschap van het leren en de rollen van de leraar. Zie het filmpje dat ze onlangs gemaakt hebben.

Sep 2012 Jan Hendrickx in reactie op Reactie op het artikel over Passend Onderwijs “Ondersteun de leerkracht” in De Limburger van 18 september.  -

Dag Monique, Ik heb met aandacht je artikel gelezen. Hierbij een reactie. Een belangrijke hindernis voor passend onderwijs is het gegeven, dat leraren gebruik moeten maken van methodes die afgestemd zijn op een “gemiddelde” leerling. Vaak geven deze methodes ook wat extra materiaal voor de betere leerling en wat ondersteunend materiaal voor de zwakkere leerling. […]

Aug 2012 Jan Hendrickx in reactie op open brief Asscher  -

Geachte heren, Vandaag in de NRC de open brief van de heer Asscher gelezen. Ben het in hoofdlijnen met hem eens wat betreft het uitgangspunt dat meer geld niet automatische hogere opbrengsten garandeert. In principe gaat er voldoende geld rond in het onderwijs (ik beperk mij voorlopig tot het BaO). Er zijn echter twee grote […]

Mei 2012 De Brokkenfabriek beschikbaar  -

Kinderen vinden het reuze leuk, om de spin naar de finish te helpen over de buizen. Maar dan moeten wel eerst de gaten gevuld worden! Zo ontwikkelen ze spelenderwijs gevoel in en inzicht voor breuken, decimale getallen en verhoudingen. Het team van de IJsfontein, EXOVA en HERA hieven het glas op de succesvolle afronding van […]

Kwaliteitsimpuls Primair Onderwijs  -

Voor verbetering van de kwaliteit van het onderwijs krijgen de scholen tussen 2012 en 2015 extra finaciële middelen die onder andere ingezet kunnen worden voor verdere professionalisering van de leerkrachten. Lees verder

Artikel Vives  -

Lees het artikel in het Vives magazine (bron: Vives, auteur: Carla Desain)

Zuid-Korea  -

neemt afscheid van papieren methodes. Lees verder

L1 nieuws: School Schinnen stapt over op digitale rekenmethode  -

Basisschool Sint Dionysius in Schinnen werkt als eerste in Limburg met Exova. Boeken zijn afgeschaft en de groepen 3 tot en met 8 gebruiken laptops. Bekijk video

Rekentuin  -

Met behulp van Rekentuin.nl kunnen leerlingen online rekenen oefenen. De website is ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam en valt inmiddels onder Oefenweb.nl. Dit jaar heeft Rekentuin de IPON Award gewonnen en als we de reacties op de website moet geloven, dan zorgt Rekentuin voor meer plezier en leerrendement tijdens de rekenles. Tijd om Rekentuin […]

Geslaagde pilot!  -

Drie weken lang gingen de rekenboeken niet open. Toch werd er dagelijks met veel plezier gerekend. Toen ik na de eerste keer dat we met de Khan Academy bezig geweest zijn het dashboard bekeek dacht ik dat er iets niet klopte. Toen ik goed keek was de eerste leerling binnen een kwartier na schooltijd thuis […]

Regionaal onderwijscafe EXOVA op hogeschool Leiden  - 25 oktober 2013

Op 28 november organiseert de hogeschool Leiden een onderwijscafé over EXOVA met als titel “De durf van het loslaten”. Na een inleiding over de visie van EXOVA door Jan Hendrickx, grondlegger Excellent Onderwijs voor Allen, en hoe dit kan leiden tot een ander onderwijssysteem volgen een workshop MATH (met medewerking van docenten van de Paschalisschool […]

Hogeschool Leiden wil onderzoek doen naar effecten van MATH  -

In het kader van NRO aanvragen wil de hogeschool Leiden een aanvraag indienen om in het schooljaar 2014-2015 op een aantal scholen onderzoek te doen naar de effecten van MATH: resultaten, ervaringen van leerlingen, ervaringen van leraren. Lees hierover in de nieuwsbrief van oktober 2013 (URL).

Hogeschool Emmen gestart met EXOVA  - 10 september 2013

In het afgelopen jaar hebben wij contact gelegd en presentaties verzorgd op de Katholieke PABO Zwolle, de Kempel in Helmond en Thomas More in Rotterdam.Inmiddels is de eerste hogeschool gestart met de introductie van MATH en T-World binnen haar opleiding, de Stenden vestiging in Emmen. In augustus zijn de docenten getraind in het gebruik van […]

Veel nieuwe functies in MATH 2.0  - 29 augustus 2013

Op 2 september zijn een kleine 60 scholen met de vernieuwde versie van MATH gestart. Hierin zijn vele verbeteringen ten opzichte van de eerste versie doorgevoerd. Lees hierover in de nieuwsbrief van augustus 2013 (URL).

Landelijke EXOVA dag geslaagd  - 15 mei 2013

Op 15 mei was er gelegenheid voor de EXOVA scholen om elkaar te ontmoeten op de Katholieke PABO Zwolle (KPZ). Een kleine honderd leraren en ook een aantal consultants van EXOVA hebben van deze gelegenheid gebruikt gemaakt. Het morgenprogramma was vooral informatief. Na een welkomstwoord van Jan Hendrickx, directeur van EXOVA, en enkele korte mededelingen […]

Bijeenkomst nieuwe consultants  - 5 februari 2013

Op 1 februari vond op de Katholieke PABO Zwolle (KPZ) een bijeenkomst met alle huidige en nieuwe consultants plaats. Jan Hendrickx, directeur van EXOVA, gaf richting aan deze dag door de stellen dat we op de vooravond staan van een kanteling in het onderwijs – eigenaarschap van het leren bij de leerling – en dat […]

Verslag bezoek aan EXOVA school en bevlogen leraar.  - 7 oktober 2012

Marielle van Rijn vertelt over haar bezoek aan de Dionysius in het bijzonder in de klas bij Julius Winkens: http://www.leer-netwerk.nl/home/276-bevolgen-leerkracht-maakt-het-verschil.html